Serieus, Kind&Gezin?

Ergens eind november kregen we op de crèche van de jongste zoon een bijeengeniet document van 5 pagina’s in de hand gedrukt. Stukken waren doorstreept en met de hand bijgeschreven. Een heel verhaal over registreren voor inkomensberekening. In het Nederlands, warrig, en veel te vaak gekopieerd. Er wordt in verwezen naar drie verschillende websites, vijf stappen, vier documenten.

Om te registreren heb je een e-id, een kaartlezer, en een pincode nodig. (En een computer en internetverbindingen en vloeiend geschreven Nederlands en vergevorderde kennis van ons ambtelijk systeem.) En best ook veel geduld en Twitter want daar belooft Kind en Gezin je op de hoogte te houden over wanneer het systeem werkt en wanneer het weer platligt.

Ik heb geluk. Ik heb bijna alles. Ik ontbreek alleen een pincode en een kaartlezer. Ik heb die dingen nog nooit eerder nodig gehad namelijk.

Ik google. Ik blijk eenvoudig online een pincode te kunnen aanvragen. Die wordt dan naar mijn gemeentehuis verzonden, en dat kan enkele weken duren. Ik heb geen idee waarom die niet maar mijn huis verzonden wordt, of desnoods naar mijn postkantoor. Of, laat ons helemaal gek doen, mijn mailbox. Maar ik wacht.

Ik wacht 3 weken en ontvang dan een brief dat ik mijn nieuwe identiteitskaart mag gaan ophalen én dat ik een nieuwe identiteitskaart mag gaan aanvragen. 22 euro, foto’s, the works. Ehm. OK. Maar ik heb geluk, ik spreek Nederlands en ik heb internet op mijn telefoon en universitaire diploma’s en ik heb geen reden om bang te zijn van diensten die ‘burgerzaken’ heten dus ik google het telefoonnummer van de betreffende dienst en ik leg het uit en ik laat me doorverbinden en daar leggen ze me uit dat die een brief eigenlijk betekent dat ik wel pincodes kan komen ophalen maar dat mijn identiteitskaart ook bijna verlopen is en ik daar dan weer nieuwe puk- en pincodes bij krijg.

Zo’n nieuwe identiteitskaart duurt sowieso weer enkele weken, en ik moet registreren voor 31 januari. Ondertussen heb ik gelukkig de vijf pagina’s papieren documentatie en de site van Kind&Gezin en de site van de Federale Overheid grondig bestudeerd, en er blijkt een alternatief: aanmelden met het federaal token.

Op de redelijk retro website (het ding is eigenlijk in alle opzichten gruwelijk) kan je als ‘doelgroep burgers’ aanmelden voor een ’Mijn egov-profiel’ via een ‘triplet’. Het gaat er over ‘huidige roltoekenningen’ en ‘aanmeldmogelijkheden voor egov-applicaties’ maar ik heb chance, want ik snap dat allemaal. Ik vul braaf rijksregisternummer, identiteitskaartnummer en siskaartnummer in want ik héb dat gewoon allemaal en ik versta de ambtelijke taal en krijg keer op keer een foutmelding.

Maar opnieuw, ik ben godzijdank een mondige Vlaming met het soort job waarbij je al eens een google en een telefoontje kan doen tijdens de werkuren dus ik klik en klik verder tot ik een telefoonnummer vind. “Ha ja mevrouw maar dat federaal token, dat bestaat niet meer. Dat triplet, we hadden daar teveel gedoe mee. En nee, wij zijn van de kruispuntbank. Ons telefoonnummer staat daar op die site, maar dat is onze verantwoordelijkheid niet hé. Nee het is mijn job niet om te weten van wie wel nee. Nee.”

Maar gelukkig zit ik op twitter! En heb ik een groot bakkes! Dus ik vraag aan @belgiumbe hoe het zit met dat token en drie dagen later kunnen ze me bevestigen dat ze op de site van Knack gelezen hebben dat je nu inderdaad een eid en pincode en kaartlezer nodig hebt om een federaal token aan te vragen. Het federaal token dat hun eigen website en die van Kind & Gezin promoot als alternatief voor wie geen eid of pincode of kaartlezer heeft.

Juist.

Dan maar naar de Kind&Gezin lijn bellen, want een emailadres geven ze niet en ik MOET ze contacteren voor 31 januari of ik moet de volle pot betalen. Daar waarschuwt het eentalig Nederlandstalig bandje “door de extra-media-aandacht krijgen we extra veel oproepen”. Stoute media. “Heb je een ‘e-mailadres en rijksregisternummer, druk 2” . ik druk 2. “Je kan je berekening zelf doen via onze website. Wil je dit antwoord opnieuw beluisteren, druk 1.”

Juist. Dank u, bandje.

In onze crèche spreekt het merendeel van de ouders geen Nederlands. Elk jaar proberen de verzorgsters schoenen te vinden voor kindjes die in december op sandalen komen. En passant zetten ze brede wijkprojecten op, doen ze voorleesprojecten, gezondheidspromotie voor ouders en kinderen, kledinginzamelacties, pamperinzamelacties, leren ze Bulgaars en Turks en Ghanees. Bellen ze verwoed rond voor tolken en sociaal assistenten en papieren en attesten. Elke maand komen er zo nieuwe ouders toe. Vroeger moesten die één papier afgeven of laten afgeven op de crèche zelf en kwam alles in orde. Nu moeten die online geregistreerd worden volgens bovenstaande procedure. Ouders die maar een beetje Nederlands kunnen, maar wel heel hard hun best doen. Die nog niet alle papieren hebben, die vaak wantrouwen over ambtenaren en registraties meenamen van elders.

Probeer mijn saga eens over te doen als iemand die maar een heel klein beetje Nederlands kan, en geen internet heeft? De crèche-verantwoordelijke loopt al maanden achter iedereen aan en zit nu non-stop aan de lijn met de tolkentelefoon. Om toch maar te proberen om ‘haar’ ouders van de onterechte maximumfactuur te behoeden. Zij probeert nu voor tientallen ouders te regelen wat ik in mijn eentje niet rond lijk te krijgen, in talen die ze niet spreekt, tijd die ze niet heeft, met beleidsmensen die in een ivoren toren zitten en haar niet willen vertrouwen en niet willen begrijpen. En zonder dat ze ook maar iets van extra hulp krijgt.

Terwijl dat helemaal niet nodig blijkt. En niet alleen omdat een stadscrèche geen reden heeft om te foefelen met ouderbijdragen.

Ik heb uiteindelijk op andere nummertjes geduwd en de lijn op luidspreker gezet tot ik iemand aan de lijn kreeg bij Kind&Gezin. Ze gaan me over een paar weken terugbellen. Vanop een anoniem nummer. Ze konden me nog niet zeggen wat ik ze dan precies nog moest vertellen, maar ik moest mijn nettobelastbaar inkomen de volgende weken ten allen tijde klaarhouden. En alles was in orde voorlopig omdat ik gebeld had. Ik kon geen bewijs krijgen van het feit dat alles in orde was omdat ik gebeld had. Niemand kon me mailen. Maar iemand zou langs de telefoon kunnen doen waar ik en al die duizenden andere ouders zogezegd een eid en pincode en kaartlezer en computer met internet en werkend registratiesysteem en twitter voor nodig hebben.

En ondertussen ploetert onze crècheverantwoordelijke verder. Ondanks het feit Kind&Gezin en de Vlaamse Overheid haar plots minder betrouwbaar blijken te vinden dan een anonieme beller op een random moment.

6 thoughts on “Serieus, Kind&Gezin?

  1. Maarten Schenk

    Ik had wel de chance een kaartlezer en een pincode te hebben. Gelukkig heb ik ook het soort van job waardoor je weet hoe je brower plugins en java en zo van die dingen moet installeren, en dat proberen met een andere browser wel al eens helpt.

    Oh, en dan nog twee of drie schermen formulieren invullen, en het was al gepiept!

    Zo simpel allemaal, meneer!

    Reply
  2. Pingback: Kind & Gezin pt 2 | Klein in G

  3. Margarito

    Kto chce zarobic w necie parenascie $$$ dziennie??? Metoda jest prosta i dziala, wpiszcie sobie w gogle:
    Jak kosic 5% zysku dziennie na Traffichubb

    Reply
  4. BestWillian

    I see you don’t monetize your website, don’t waste your
    traffic, you can earn extra bucks every month because you’ve got high quality content.
    If you want to know how to make extra $$$, search for: Ercannou’s essential adsense alternative

    Reply
  5. BestHarris

    I see you don’t monetize your website, don’t waste your traffic, you can earn additional bucks every month.

    You can use the best adsense alternative for any type of website (they approve all websites),
    for more details simply search in gooogle: boorfe’s tips monetize your website

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *